vrijdag 23 november 2007

ultima prueba!

Heb net mijn laatste toets gemaakt. Voor de hoeveelheid tijd die ik aan het voorbereiden heb besteed zijn mijn eindtoetsen nog best redelijk gegaan. Wel raar hoor, nog een werk maken en dan is mijn semester hier alweer afgelopen. Zo snel gegaan! Word er een beetje melancholisch van...
Al met al is het niveau van het onderwijs misschien niet zo heel hoog, ik heb wel veel geleerd. Niet alleen in de lessen op de universiteit, maar vooral ook door het leven buiten de universiteit. Geleerd over dat wij in Europa toch wel heel erg als een eiland afgesloten van de rest van de wereld leven. Hoeveel leren wij nu over de geschiedenis en de situatie buiten Europa? Wat ik ook verbazingwekkend vind is dat het feit dat Zuid Amerika ooit gekoloniseerd is geweest door Europa nog steeds heel erg meespeelt in hun visie op Europa en zichzelf. Nooit geweten, nooit gedacht ook.
Verder heb ik ook behoorlijk wat mee kunnen krijgen over wat er op cultureel gebied zich in Chile afspeelt. Doordat de dictatuur pas in 1990 was afgelopen is er volgens mij nog steeds een beetje een bevrijding bezig zoals de hippietijd bij ons. Afgelopen weekend was er voor de tweede keer de gayparade. Er is een heel groot aanbod van theatervoorstellingen, tentoonstellingen in openbare ruimte, culturele centra etc. Op de universiteit studeert alleen nog wel de allergrootste meerderheid studies waarmee je een goedbetaald concreet beroep kunt uitoefenen. Alle sociale en culturele wetenschappen zijn niet echt populair, logisch ook, want daarmee heb je inderdaad niet echt zekerheid op een baan en inkomen. Verder zijn er de afgelopen maand verschillende jonge Chileense kunstenaars in onze klas gekomen om uitleg te geven over hun werk en wat te discusieren. Super leuk en interesant, jammer dat dat in Nederland niet wat meer wordt gedaan.
Goed, dat als een kleine reflectie.
Morgen vertrekken Arjan en ik naar Beunos Aires. Heel erg veel zin in, gaan we eens even kijken waar de roots van Maxima liggen. En dan vertrekt Arjan dinsdag weer naar Nederland. Het was in het begin wel even wennen om Arjan hier te hebben in Santiago, maar we hebben er twee hele mooie weken van gemaakt en ik ben ook heel erg blij dat hij mij is komen opzoeken. Dus nu nog even samen Buenos Aires verkennen en dan gaan onze wegen weer eventjes uit elkaar...
binnenkort zal ik de foto´s van onze tripjes samen op de weblog zetten.
Voor nu, veel liefs en cuidense!

5 opmerkingen:

veravos zei

laura!
ik heb met veel plezier alle edities mogen lezen! ben ook blij dat alles fijn ging met arjen.. misschien met even wennen maar toch! nog even en ik sluit je weer in het al zo grote ikkes hart!

een hele dikke kus maar een nog grotere knuffel van vera

Willemijn zei

hee laura!

op dit moment dus lekker in Buenos Aires... Geweldig!! ben heel benieuwd naar jullie ervaringen en foto's en natuurlijk naar de tripjes en landen die je nog allemaal gaat bezoeken. Over een week zit ik niet ver van je vandaan!! we houden contact!

x Willemijn

Anoniem zei

LAURA!
klinkt geweldig allemaal! ik volg je verhalen op de voet hoor nu ik je blog uitgevonden heb :)
en wanneer kom je nou ookalsweer naar huis?
ik mail je snel terug!
LIEFS
florieke!

Geerte zei

hee laura!!

Fijn om te horen dat het leuk is met arjen. Hoe is het in buenos Aires, lekker aan het genieten?

Mocht je binnenkort tijd hebben om foto's online te zetetn, ik ben erg benieuwd.

Geniet ervan!

Kus en knuffel Geerte

Anoniem zei

Hey Laura,

Wat superleuk dat je nu met Arjan bent en geniet nog maar even, want straks ben je daar weer weg..
Wanneer kom je ook alweer precies terug??
Ik hoop je nog te zien voor eind januari. Dan ga ik namelijk onverwachts voor een half jaar in Siena (Italie) studeren!!

Veel liefs en de groetjes aan Arjan